Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Förslag på fler bussfiler i Uppsala

Redan hösten 2007 ska busstrafiken i Uppsala genomgå en stor förändring och få fem snabba pendellinjer, med täta turer som ska locka fler att åka buss. Det är en del i det nya förslaget till trafikplan som precis blivit klart.

Sedan år 2000 är det allt färre av resenärerna i Uppsala som väljer bussen, tvärt emot vad de styrande politikerna satt som mål. Det är bakgrunden till förslaget, som innebär att 5 pendellinjer som går i de områden där flest reser ska få täta turer och gå snabbt. I princip all kollektivtrafik ska också samlas på Kungsgatan vid nya resecentrum och bussarnas och tågens tidtabeller ska matchas.

Fler bussfiler

För att de snabba busslinjerna ska fungera vill tjänstemännen bakom förslaget också att betydligt fler gator än Kungsgatan ska få busskörfält, till exempel delar av Luthagsesplanaden, Väderkvarnsgatan, Fålhagsleden och Dag Hammarskjölds väg.

Busschauffören Najib Talbi och tycker att fler busskörfält behövs:

- Javisst, då blir det lite snabbare för resenärerna.

Redan hösten 2007 ska de här förändringarna genomföras enligt det förslag till som precis blivit klart.

Enligt trafikpplaneförslaget är en annan förändring som behövs en ny bro över, eller tunnel under, fyrisån. Den skulle gå från Strandbogatan och över ån till Studenternas tennisbanor ungefär och är nödvändig för att få ut biltrafiken från centrum.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".