Elevinflytande skapar orättvisor

Arbetet att ge kunskap i demokrati med hjälp av elevinflytande i svenska skolor kan motverka sitt syfte, och istället hjälpa till att skapa orättvisor och segregation. Det menar Uppsalaforskaren Ellen Almgren.

Hon har studerat hur svenska skolor fostrar sina elever i demokrati med hjälp av bland annat elevinflytande.

- Det har negativa konsekvenser för fostran av demokrater, och det har negativa konsekvenser för fostran av jämlika demokrater, säger Ellen Almgren.

Ett viktigt mål för det svenska skolsystemet är ett ge eleverna en demokratisk fostran. Den fråga som forskaren Ellen Almgren tittat närmare på är om mer elevinflytande ger mer kunskap i just demokrati. Elevinflytande står idag högt i kurs i svenska skolor med tanken att elever genom inflytande får en fostran i demokrati och samhälle. Men utifrån sina resultat ifrågasätter Ellen Almgren elevinflytandet eftersom den snarare kan vara ett hinder för elever i vissa lägen. Bland annat såg hon att elever haft sämre kunskaper om demokrati och samhälle i skolor som haft mer av elevinflytande än i andra skolor. Dessutom såg hon att just elevinflytande är mycket vanligare i invandrartäta skolor och i skolor där föräldrar har en dålig utbildning.

- Ju mer inflytande man har, desto sämre kunskaper har man om demokrati och samhälle.

Hur kan det komma sig?

- Min gissning är att det dels finns andra mål hos ungdomar än hos skolpolitiker och lärare. Det faktum att de får lov att bestämma över sitt eget schema och undervisningen kan vara kontraproduktivt vad gäller kunskap och kunskapsutveckling, säger uppsalaforskaren Ellen Almgren.

Kontakta reportern ulla.deverdier@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".