Bättre sjöräddning med privat entreprenör

När försvarets sjöräddningshelikopter i vintras försvann från den gamla flygflottiljen F16 i Uppsala var det många som var oroliga för att sjöräddningen skulle bli sämre i Mälardalen och Stockholms skärgård. Nu har det gått ett halvår sen ett privat helikopterbolag tog över och resultatet är bättre sjöräddning, menar Anders Jönsson, operativ chef på Sjöräddningssällskapet.

- Vi var väldigt kritiska i början. Vi fick vara med i processen och vi har märkt att det har blvit över förväntan. Servicemässigt är det en 100%-ig förbättring, säger Anders Jönsson.

När försvarets sjöräddningshelikoptrar försvann oroade sig bland andra Sjöräddningssällskapet för att Mälardalen och Stockholmsområdet skulle få sämre sjöräddning. Men nu menar alltså sjöräddningssällskapet att sjöräddningen blivit bättre. Den nya civila helikoptern som tillfälligt placerats på Arlanda är i luften inom en kvart mot försvarets 45 minuter och det finns även en del utrustning som försvaret inte hade.

Per Mörnhed med ett förflutet som ytbergare inom försvaret jobbar nu på den nya civila räddningshelikoptern som sköts av företaget Norrlandsflyg.

- Båren som vi kan vinscha ned i vattnet hade vi inte förut. Inte heller den här korgen, så det är bra, säger Per Mörnhed.

Nästan symboliskt står just nu en av försvarets helikoptrar från nedlagda Berga i samma hangar på Arlanda som den nya civila helikoptern. Den nya entreprenören Norrlandsflyg är överens om att försvaret gjorde ett bra jobb med sjöräddningen. Men den nya helikoptern med sitt fyramannateam kan till skillnad från sin militära föregångare fokusera helt på räddningsuppdrag och därför är det lite orättvist att jämföra, menar piloten och Befälhavaren Michael Åkerlund.

- Vi är snabbare nu, så totalt sett så bör det vara en mycket snabbare tjänst, säger Michael Åkerlund.