E6:an öppnad för trafik vid Småröd igen

Klockan 15:25 under torsdagen öppnades den provisoriska vägbiten på cirka 500 meter vid Småröd för trafik. I över 50 dagar har Bohuslän varit utan sin E6:a sedan raset den 20 december. Det var många glada trafikanter som väntade idag på att få köra på den nya E6:an.

Infrastrukturminister Åsa Torstensson talade idag liksom Vägverkets direktör Ingemar Skogö.

Efter ett rekordsnabbt återställande av vägen efter raset kunde infrastrukturminister Åsa Torstensson på torsdagseftermiddagen återinviga avsnittet och trafiken släppas på igen.

Raset inträffade på kvällen den 20 december. Det drog med sig 400 meter vägbana och ledde till att trafiken på ett av Nordens mest trafikerade vägavsnitt måste dirigeras om till småvägar och via färjor över Gullmarsfjorden. Omkring 15 000 fordon passerar varje dygn under lågsäsong.

-Till att börja med var vi rädda för att det skulle ta bortåt ett halvår, men sedan har pusselbitarna kommit på plats. Nu känns det väldigt bra att vi har kunnat komma fram så här snabbt, säger Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö till TT.

Sammantaget har det enligt preliminära beräkningar kostat närmare 150 miljoner kronor att återställa E 6 och Bohusbanan, som öppnar för trafik den 24 februari. Av detta faller omkring 120 miljoner på Vägverket och uppåt 25 miljoner på Banverket.

Ökade anslag

Hur finansieringen slutligen ska klaras återstår att se. Tills vidare tar Vägverket pengarna ur den redan underfinansierade planen för drift och underhåll.

-Vi går fram med vårt årliga anslagsäskande inom några veckor och det är möjligt att vi kommer att ta upp kostnaden i det sammanhanget, säger Skogö.

Han är nöjd med att krisorganisationen fungerat och ser det som en positiv lärdom i en i övrigt negativ händelse som nu utreds i en oberoende granskning. Förhoppningen är att det ska komma fram uppgifter som Vägverket kan dra nytt av vid framtida vägbyggen.

Hela sträckan klar 2012

Ingemar Skogö bedömer att hela utbyggnaden av E 6 till norska gränsen tidigast blir klar 2012.

-Om det vill sig väl.

Problemet är bland annat att komma förbi världsarvet i Tanumshede med sina hällristningar utan att skada den unika miljön.

-Jag ser väldigt positivt på möjligheterna efter att ha varit på plats tillsammans med kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth, säger Åsa Torstensson.

Hon understryker att det i första hand inte handlar om pengar utan om att komma överens om en genomarbetad plan som kan accepteras både av Vägverket och Riksantikvarieämbetet.

SR VÄST/TT

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista