Saabs bilbyggare i underläge

Bilbyggare på Saab Automobile i Trollhättan och anställda på Volvo PV:s motorfabrik i Skövde hamnar i underläge mot bilindustrianställda i Tyskland och England. Och det beror på fackliga långtidskontrakt, som låser tillverkning i fabriker där, som inte är de mest flexibla. Det skriver förre näringsministern Leif Pagrotsky i en debattartikel i den brittiska tidningen Financial Times. Som Göteborgs-Posten refererar idag.

Som exempel tar Pagrotsky kampen mellan GM:s fabriker i Trollhättan och tyska Rüsselsheim om att få bygga framtida Saab-modeller. Som ju Trollhättan förlorade.

Paul Åkerlund, ordförande för IF Metall på Saab Automobile - just nu i Tyskland för möte med GM-facken - säger i en kommentar till Sveriges Radio Väst att det har att göra med olika fackliga kulturer.

Åkerlund menar att det inte alltid är till nackdel för svenska bilindustrianställda. Enligt Åkerlund finns det exempel på att bilbyggarna på Saab Automobile dragit nytta av att vara mer flexibla än sina tyska kolleger.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista