Läs hela GM:s pressmeddelande:

Saab Automobiles fabrik i Trollättan blir en av de fyra fabriker i Europa som får vara med och tillverka nästa generations kompaktbilar. Här han du läsa hela det pressmedelande GM Eutpa skickat ut:

April 17, 2007
GM Europa tillkännager var nästa generation kompaktbilar skall tillverkas.

Företaget investerar 3.1 miljarder Euro i nästa generation kompaktbilar I EuropaTillverkning planeras i Tyskland, England, Sverige och PolenÖverläggningar kommer att inledas med representanter för de anställda i belgiska Antwerpen angående framtida produktionI Antwerpen dras nuvarande Astraproduktion ned med ett skift 

Zürich/Antwerpen.
General Motors Europa meddelar idag att man planerar att fördela produktion av nästa generation kompaktbilar till fyra produktionsorter:

  • Ellesmere Port
  • EnglandBochum
  • TysklandTrollhättan
  • Sverige Gliwice, Polen.

Tillverkningen den nya bilen, som kommer att ersätta de nuvarande Astra-modellerna i början av 2010, kommer att betyda att 3.1 miljarder Euro investeras. En ökning av produktiviteten med 30% förutses.  

Kompaktbilsproduktion är inte planerad i Antwerpen efter 2010. Inga beslut har fattats angående framtida bilproduktion i Antwerpen och GM Europa kommer att utreda möjliga alternativ för produktion efter 2010 tillsammans med EEF. Vi talar inte om att stänga fabriken, men vi måste uppnå nödvändiga förbättringar. GM Europa kommer att löpande informera om detta arbete. GM:s fabrik i Antwerpen har idag 4.500 anställda och tillverkar 3- och 5-dörrarsbilar, kombi och cabriolet av nuvarande Opel Astra. 

“Beslut om produkttilldelning är mycket svåra” säger Carl-Peter Forster, VD för General Motors Europa. “Alla våra fabriker i västeuropa har gjort stora framsteg under de senaste åren och har en nivå i linje med våra mätetal för kostnad, produktivitet och kvalitet. Besluten har baserats på strategiska överväganden och grundas på ett antal viktiga faktorer som kapacitetsplanering, värdering av marknads- och varumärkesfrågor, och pågående omstrukturering.” 

Nuvarande produktion i Antwerpen kommer att reduceras från tre till två skift under 2007 beroende på den normalt minskade efterfrågan som en produkt genomgår  under sin livscykel. GM i Belgien kommer att starta överläggningar med representanter för de anställda i Antwerpen där ett borttaget tredje skift innebär en minskning med 1.400 anställda. 

Carl-Peter Forster säger: “Jag vet att dagens tillkännagivande är ett hårt slag för våra anställda i Antwerpen. Jag vill passa på att säga att våra anställda gör ett bra jobb. Vi kommer att med full kraft jobba för ett socialt ansvarstagande när personalstyrkan nu minskas sent i sommar. Vi kommer också att starta diskussioner kring alternativ för en rimlig omställning efter 2010. 

Beslutet om nästa generation kompaktbilar har grundats på en långtgående omstrukturering av verksamheten i Europa, som inneburit en minskning med cirka 13.000 anställda under senaste åren, varav 10.000 i Tyskland. I England har ett produktionsskift tagits bort vid fabriken i Ellesmere Port och bilfabriken i Luton stängdes 2002, tillverkningen i Portugal vid fabriken i Azambuja upphörde i slutet av 2006. Dessa effektiviseringar, ökad efterfrågan på våra bilar, en bättre produktmix och effektiviseringar betyder att GM Europa kunde rapportera en vinst på 227 miljoner USD för 2006. Detta efter en rad av år med förluster. 

“Biltillverkning kommer fortsättningsvis att vara en hård bransch och GM Europa måste fortsätta att fokusera på ökad produktivitet och effektivitet, för att kunna möta konkurrensen,” tillade han. “Vi planerar för en årlig produktion av 750,000 kompaktbilar i Europa vilket är en ökning från 535.000 bilar under 2006. Vi avser att inom kort starta förberedelser vid produktionsorterna i Gliwice, Bochum, Ellesmere Port och Trollhättan.

Produktionen kommer att ske med färre antal timmar per bil och en produktivitetsökning på 30%.” 

Dessa fabriker har för närvarande följande antal anställda, Bochum 4.900, Ellesmere Port 2.200, Gliwice 2.800 och Trollhättan 2.150.

General Motors Corp. (NYSE: GM), the world’s largest automaker, has been the global industry sales leader for 76 years. Founded in 1908, GM today employs about 284,000 people around the world. With global headquarters in Detroit, GM manufactures its cars and trucks in 33 countries. In 2006, motorists bought nearly 9.1 million cars and trucks globally under the following brands: Buick, Cadillac, Chevrolet, GMC, GM Daewoo, Holden, HUMMER, Opel, Pontiac, Saab, Saturn and Vauxhall. In Europe, GM sells its Opel, Vauxhall, Saab, Chevrolet, Cadillac, Corvette and Hummer ranges in over 30 markets. It operates 10 production and assembly facilities in seven countries and employs around 60,500 people. More information on GM can be found at http://media.gmeurope.com  and http://www.gmeurope.com .

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".