Oro bland personalen på SAAB

Trots försäkringar från General Motors om att SAAB:s biltillverkning ska bli kvar i Sverige finns fortfarande oron bland personalen.

På SAAB Powertrain i Södertälje, där motorerna tillverkas till bilarna som görs i Trollhättan, har ett stort antal ingenjörer och projektledare lämnat företaget under det senaste året.

– Det har länge varit en osäkerhet kring vad GM vill med SAAB, säger Nils-Åke Karlsson som är chefsekonom på SIF.

Det är inte riktigt klart hur många som gått från SAAB till Scania under det senaste året men att det är ovanligt många bekräftas från flera håll. Det har skett både på utvecklingssidan och på verkstadssidan och det lär åtminstone handla om fler än 50. Enligt högt uppsatta källor på Scania handlar det dessutom om mycket hög kompetens.

– Om viktig kompetens lämnar ett företag blir det svårt för företaget att återta den, säger Nils-Åke Karlsson.

Bilindustrianalytikern Matts Carlsson säger till Sveriges Radio Väst att det inte behöver vara någon fara för SAAB att förlora kompetenta medarbetare. I slutändan jämnar det ut sig menar Mats Carlsson och han säger också att det finns forskning som visar att bilindustrin som helhet i Sverige kommer att bli bättre om kunskapen vandrar mellan företagen.

Däremot finns det en risk för att det typiskt svenska som General Motors säger sig vilja behålla i märket SAAB kan försvinna om alltför mycket av verksamheten flyttar utomlands.

– Det måste finnas en kritisk massa kvar i Sverige. Om Powertrain ingår i den har jag svårt att bedöma säger Matts Carlsson.

Text: Stefan Elofsson 
Telefon: 0522-67 00 00 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".