Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Arkivbild

Kritik mot räktransporter

- Det är inte hållbart för miljön att räkor fraktas från Grönland, via Danmark i båt och sedan i lastbil till Marocko där de handskalas. Det säger Svante Axelsson, generalsekreterare på Naturskyddsföreningen och bördig från Lysekil efter Sr Radio Västs nyheter att Feldts fisk i Kungshamn har den här logistiken för sina handskalade räkor i lake.

- Det är kortsiktigt lönsamt för företaget, men olönsamt för samhället då det ökar utsläppen av koldioxid. Vi ska ju minska utsläppen med ca 40 procent till 2020 och 90 procent till 2050 så deå är den här tyepn av transportåksjuk mat ohållbar, säger Svante Axelsson.

Enligt Feldts vd, Lennart Feldt blir det mindre svinn när räkorna handskalas än maskinskalas. Det betyder att mindre mängd räkor behöver trålas upp och då går det åt mindre bränsle. Enligt Lennart Feldt kan den diesel som inte går åt vid trålningen i praktiken användas till lastbilstransporten till Nordafrika.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".