Mer falukorv och mindre fläskfilé när det ekar tomt i kassan. Foto: Krister Larsson/Scanpix.

Blodpudding och falukorv ökar

Oavsett konjunktur så måste vi äta. Men nu blir det mer blodpudding och falukorv spår Handelns utredningsinstitut i sin nya konjunkturprognos.

Enligt mätningarna så har till exempel försäljningen av falukorv ökat med 22 procent de senaste månaderna medan försäljningen av lite dyrare livsmedel minskat.

Enligt Magnus Kroon på Svensk handel så är det lågprisbutikerna som nu kommer att få ett uppsving med ökad försäljning.

– Kunderna väljer billigare matbutiker när det är tuffare tider säger han till Göteborgs-Posten.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".