Saabs framtid

Saabs ekonomi är usel

Att få Saab på fötter kommer att kosta mycket pengar. I fjol var förlusten tre miljarder kronor och med tanke på hur dåligt försäljningen har gått sedan rekonstruktionen inleddes kan det här året bli minst lika illa.

Saab har också skulder på drygt 10 miljarder kronor. Även om fordringsägarna väntas gå med på att efterskänka 75 procent av skulderna så är det 2,5 miljarder som ska betalas senast i juli nästa år. Hela finansplanen bygger på lånet från EIB på motsvarande 4,5 miljarder kronor. GM har dessutom lovat att bidra med 400 miljoner dollar, cirka 3 miljarder.

Enligt Saabs egen uppskattning ska företaget komma i balans med 130 000 sålda bilar. Då är man ändå i klass med rekordåret 2006 vilket inte hindrade Saab från att gå med förlust.

Först 2011 tror Saab på positivt kassaflöde. För att få bra avkastning krävs en produktion på hela 150 000 bilar.

Saab har tänkt att öka produktionen i Trollhättan, men det kräver en rejäl försäljningsuppgång för de nya modellerna. Modellen 9-3 X börjar levereras till kunder i sommar. Sedan ska nya Saab 9-5 visas på bilmässan i Frankfurt i september och tillverkning börjar troligen i början av nästa år.

En ny 9-3, som är den modell Saab sålt mest av, kommer först om ett par år. Planen är att Saab 9-3 cabriolet, som hittills byggs av Magna Steyr i Österrike, ska flyttas till Trollhättan. Den lilla stadsjeepen 9-4 X ska byggas i Mexiko med början troligen nästa höst.

TT