Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
SAABS FRAMTID

Sista SAAB 9-5 Sedan rullade av linan

Publicerat måndag 6 juli 2009 kl 17.14
Olle Granlund(t.v), pensionerad projektledare för Saab 9-5 och Claes Robertsson, bilförsäljare på Saab ANA med det sista exemplaret av Saab 9-5 i affären. Bild: SR: Thomas Graf.

Nu har den sista Saab 9-5 Sedan, rullat av linan på Saab i Trollhättan. Och därmed har en tolv år lång epok avslutats.

Trollhätteborna Per-Erik Strömberg och Mia Johansson , ägare till var sin Saab 9-5, fick höra nyheten av SR Radio Väst, ett besked som möttes av blandade känslor.

– Jag har haft två Saab 9-5 tidigare, det har varit en bra bil. Men det är väl dags för en ny för fem år sedan, säger Per-Erik Strömberg och menar att GM borde ha bytt ut bilen mot en annan modell då.

– Jag tycker att det är lite synd men jag hoppas att Saab kommer på något nytt att producera istället, säger Mia Johansson.

Det var i torsdags som den allra sista Saab 9-5 Sedan rullade av linan i Trollhättan. Därmed var 12 års produktion av bilen över, även om kombin av 95an kommer att tillverkas ytterligare något år.

Att Saab inte ersattes för flera år sen beror på ägaren GM som velat fram och tillbaka. Bland annat i ett projekt tillsammans med Fiat som föll i stöpet. 95an blev aldrig ersatt, istället tvingades GM att göra några ansiktslyft för att fräscha upp modellen. Den senaste 2006. Modellen är känd för sin höga säkerhet men på minussidan har 9-5 dragits med långvariga problem med felaktig vevhusventilation. Ett problem som man senare löste.

Olle Granlund, idag pensionerad sen en tid tillbaka, kan man kalla för pappan till Saab 9-5. Det var han som 1992 fick uppdraget att skapa en efterträdare till Saab 9000.

– Det var en spännande period. Jag arbetade med drivaggregat på den tiden då jag blev tillfrågad efter att General Motors köpt Saab om jag ville ta fram en efterföljare till Saab 9-5. Det här var en utmaning då det var en hel bil som skulle utvecklas, säger Olle Granlund.

Efter fem slitsamma år var det dags för den första 9-5an att se dagens ljus och sen har det rullat på.

– Jag tycker att vi lyckades rätt så bra med modellen. Jag är stolt över 9-5an och det är på sätt och vis lite vemodigt nu att den ska läggas ner. Men jag önskar utvecklarna av den nya 9-5an lycka till med att ta fram en ny bil och jag hoppas att jag får provköra den, säger Olle Granlund och skrattar till.

Text: Thomas Graf
Epost: thomas.graf@sr.se
Telefon: 0522-67 00 52

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".