Bilindustrin

Ljusare tider för IAC

Bilindustrins underleverantörer börjar få mer att göra igen. På IAC i Färgelanda finns det nu planer på att återanställa ett trettiotal av de anställda som har sagts upp under året.

Både IAC i Färgelanda och Lear i Trollhättan får tillbaka en del av den produktion som försvann när Saab miste produktionen av 9-5-modellen till Russelsheim i Tyskland.

När Saab flyttar hem tillverkningen av 9-5:an och Cabrioletmodellen från Österrike till Trollhättan, så flyttar underleverantörerna samma väg.

Christer Johansson, ordförande för IF Metallklubben på IAC i Färgelanda berättar att de just nu är i färd med att förbereda sig för en större produktion.

– Vi har fått hit maskiner, så vi håller på att trimma de i dag och sedan ska vi göra provkörningar.

Saab räknar med att öka produktionen och börja tillverka 9-5-modellen i Trollhättan till våren. Och det avspeglar sig direkt i produktionen på IAC i Färgelanda.

– Vår produktion följer Saabs behov, säger han.

Under det senaste året har IAC i Färgelanda tvingats säga upp närmare 140 IF Metall-arbetare i takt med att Saabs biltillverkning har sjunkit. 232 anställda finns kvar på fabriken.

Men nu kan man börja utöka igen. Enligt Christer Johansson diskuterar man att återanställa flera av dem som fått lämna IAC.

– Vi har haft en del diskussioner om hur många vi ska anställda och det har cirkulerat runt ett trettiotal personer.







Cecilia Bergil

cecilia.bergil@sr.se
0522-67 00 26

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista