Tone Undvall har fått erbjudande att sälja tidningar, men det var adresserat till föräldrarna.Foto: Cecilia Bäcklund Erseus/SR Väst
Konsument

Jultidningar säljs med lockbete

Jultidningsförlagen lockar barn med fel metoder tycker Konsumentverket. Därför ska nu reklamen som dimper ner i brevlådan och frestar med dyra premier granskas.

– Det är jättebra att man synar det här. Det behövs. Det är obehagligt när man ger sig på barn på det här sättet och i det här fallet handlar det om ganska små barn, säger Birgitta Sjöholm på Konsument Uddevalla.

Försäljningen av jultidningar omsätter hundratals miljoner kronor varje år. Barnen som står för markarbetet belönas med premier och provision beroende på hur mycket de sålt för.

I dag är det högteknologiska spel, datorer eller fyrhjulingar. En av de som knackar dörr är Ann-Sofie Karlssons åttaårige son Samuel.

– Om man säljer väldigt mycket kan man komma upp till nivån så man får en motorcykel. Då slipper man köpa en, säger han.

Munkedalsbon Ann-Sofie Karlsson, vars två barn säljer jultidningar, tycker inte att reklamen är negativ.

– Jag tycker att det är bra, först kommer det till målsman och då avgör de om barnen får lov att sälja.

Cecilia Bäcklund Erséus
0522-67 00 00

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".