1 av 2
Frivilliga Flygkåren har skött brandflyget i över 50 år. Foto:Björn Persson Rosvall/Scanpix
2 av 2

Frivilligt brandflyg får konkurrens

Det är långt till sommaren och risken för skogsbränder, men en kammarrättsdom i veckan hotar det frivilliga brandflygets övervakning från luften.

Domen bereder väg för privata flygföretag att tjäna pengar på brandflyg. Till fördubblade kostnader för skattebetalarna.

Sedan 50 år sköter flygklubbarna genom Frivilliga Flygkåren på länsstyrelsernas uppdrag sommartid flygspaning efter skogsbränder längs ett trettiotal brandflygslingor över hela landet.

De frivilliga piloterna arbetar ideellt utan ersättning och får i gengäld flygtimmar till att upprätthålla sina flygcertifikat. Kostnaden för staten är i stort sett flygbränsle och flygplanshyra.

Förra sommaren knep ett privat flygföretag i Mellansverige brandflyguppdrag från flera flygklubbar. Inte för att bolagets kostnader var lägre - tvärtom - utan för juridiska spetsfundigheter kring upphandlingsförfarandet.

Konsekvenserna av privatiserat brandflyg kan bli så kostsamma för stat och kommun att brandflyget upphör på sina håll.

Det kan bli upp till dubbelt så dyrt, säger Frivilliga Flygkårens chef Sven-Inge Ander till Sveriges Radio Väst.

– Och då finns det ju ingen vinnare alls - bara förlorare: staten och kommunernas räddningstjänster, säger han. 







Jan Gustafsson
jan.gustafsson@sr.se
0522-67 00 53

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".