Bilindustrin

Kina blickar hitåt

Nu vänder kinesisk bilindustri blickarna västerut –  både mot Saab och Volvo.

– Det är en ny och utmanande värld för kineserna och den måste man vara beredd att möta, säger De Ming Hou, som är professor i nationalekonomi vid universitetet i Peking.

Bakgrunden till Kinas köpresor i världen är Kinas valutareserv. Kina tjänar enormt med pengar på sin handel med utlandet. Landet exporterar mycket mer än vad de importerar. Det ger ett stort överskott i kontanter.

Just nu uppgår Kinas valutareserv till mer än motsvarande tolv tusen miljarder kronor. Nu letar Kina nya sätt att placera sina pengar och ett av sätten är att att köpa väletablerade utländska företag.

– Kina köper företag som redan har ett bra varumärke, till exempel bilföretag. Det de gör är att köpa kunskap och erfarenhet, säger De Ming Hou.

Geely är ett privat företag och därför inte direkt kontrollerat av den kinesiska staten. Men staten har ändå kontroll via bankerna som lånar ut pengar till Geely.

Och ett eventuellt Volvoköp har statens välsignelse om vilkoren är rätt, det är De Ming Hou övertygad om.

– Självklart om vilkoren är rätt så, säger De Ming Hou.

Staffan Sonning
SR:s ekonomikorrenspondent

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".