Saab-affären spricker

”Än är det inte kört för Saab”

Bosse Adriansson kommenterar Saab-affären:
De anställda på Saab, de som är kvar, borde få tapperhetsmedalj eller en rejäl bonus. I snart ett år har de levt i ett tillstånd av hopp och förtvivlan sedan General Motors bjudit ut Saab till försäljning.

Och sedan Koenigsegg dragit i handbromsen fortsätter den plågsamma ovissheten.

Problemet är att bilköparna inte har samma tålamod. Saabs marknadsandelar har sjunkit drastiskt och många som i ett normalt läge hade köpt en Saab har valt ett annat märke. Kommer de tillbaka nästa gång de byter bil. Och finns Saab kvar då?

Det tog för lång tid, sa Christian von Koenigsegg när han gav upp -och vad han talade om var den byråkratiska processen. Var och en kommer att hitta sin syndabock, men saktfärdigheten har under många år funnits framför allt inom Saab-familjen. GM må ha visat tålamod och uthållighet som finansiär av 20 års nästan oavbrutna Saab-förluster. Men GM har bromsat när det gäller förnyelsen av Saabs veteranliknande modellprogram -och det är en viktig förklaring till att Saab sålde för dåligt också när marknaden var god.

Än är det inte kört för Saab även om klockan är två minuter i tolv. Rekonstruktionen är genomförd, nya modeller är på väg ut och marknaden börjar piggna till. Förhandlingarna med Koenigsegg behöver inte bara ha varit bortkastad tid.

Men nu får Saab och de tappra anställda hoppas på jultomten. Finns det några snälla investerare?

Bosse Adriansson
bo.adriansson@sr.se
0522- 67 00 55

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista