Saabs framtid

Spyker hetast Saab-spekulant

Holländska sportbilstillverkaren Spyker Cars har ställt sig i ”pole position” i Saabracet. Enligt en källa till TT är GM nära att avgöra vem man ska slutförhandla med och det lutar åt Spyker.

Dagen efter att GM:s styrelse i tisdags förra veckan gav Saab Automobile en frist året ut att hitta en ny ägare gick Spyker Cars ut och bekräftade sitt intresse att köpa.

Plötsligt fick det lilla och relativt okända företaget med 135 anställda, som i fjol byggde 43 superlyxiga sportbilar, uppmärksamhet från både svenska och internationella medier.

Representanter från Spyker Cars var på Saab så sent som i tisdags, samma dag som en regeringsdelegation med näringsminister Maud Olofsson i spetsen träffade Saabs ledning.

GM uppges nu vara mycket nära att utnämna en huvudspekulant.

Enligt uppgift till TT är det en aktör som har erfarenhet av biltillverkning, men i mindre skala. Uppgifterna pekar mot att det är Spyker Cars som är GM:s favorit.

Bolaget uppges diskutera att köpa Saab i sin helhet. I planerna ingår att driva en fullskalig bilproduktion med både design- och utveckling samt tillverkning i Sverige.

Andra intressenter som nämnts är amerikanska Renco Group samt kinesiska Beijing Auto (BAIC), som var tänkt att bli minoritetsägare i Koenigsegg Group, som överraskande hoppade av affären för drygt två veckor sedan.

BAIC har undersökt verktygen till den gamla Saab 9-5 och visat intresse av att köpa utrustningen och tillverka bilmodellen i Kina.

Men enligt vad TT erfar görs inte någon affär klart i det här skedet, utan en ny ägare till Saab får avgöra om kineserna får köpa.

Svenska regeringen konstaterar att tiden börjar bli väldigt knapp.

Om GM menar allvar med sin tidsplan borde en spekulant pekas ut den här veckan, säger Jöran Hägglund, regeringens bilsamordnare.

Spyker Cars är knapphändiga med uppgifter och bekräftar endast att man fortfarande är med i bilden.

– Uttalandet från förra veckan där Spyker Cars bekräftar att man tillsammans med ägaren Convers Group har uttryckt intresse för Saab, har inte förändrats, säger talespersonen Mike Stainton.

Liksom Koenigsegg är Spyker en liten förlusttyngd sportbilstillverkare. Under de senaste fem åren har det börsnoterade företaget gått back varje år.

Men det finns mäktiga ägarintressen bakom i form av den ryska finansmannen Vladimir Antonov och ett arabiskt investeringsbolag från Abu Dhabi.

TT

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista