Saabs framtid

Allt fokus på en intressent

General Motors process för att sälja Saab Automobile har tagit ännu ett steg. GM, den svenska regeringen och Europeiska investeringsbanken arbetar nu med ett huvudspår.

Statssekreterare Jöran Hägglund talar om ett huvudspår, men vill inte peka ut den holländska sportbilstillverkaren Spyker Cars, som enligt allt ihärdigare uppgifter är just huvudspåret. Nu börjar både den svenska regeringen och Europeiska investeringsbanken sin analys av detta företag.

– Vi tittar lite bredare på ytterligare några intressenter, men det finns ett huvudspår. Men vi behöver gå igenom finansiell och organisatorisk analys för att se vilken typ av krav vi behöver ställa i våra förhandlingar, säger Jöran Hägglund (C).

När det gäller möjligheterna att rädda Saab säger Hägglund att han är realistisk optimist. Men det är bråttom.

– Det viktiga nu är att alla förstår att om det överhuvudtaget ska vara möjligt att hålla tidtabellen behöver svenska regeringen, riksgälden och EU-kommission kunna jobba med full kraft med en av intressenterna för att se till att allt är så bra så att det går att rädda Saab.

Att Saab sålt teknik till kineniska BAIC tror Hägglund var en orsak till att GM gav Saab en månads frist.

– Jag tror att det är viktigt att det gick att göra troligt att en sådan affär var på gång. Jag tror också att det spelar roll att representanter för regeringen kunde beskriva exakt hur de olika tidtabellerna för de offentliga processerna ser ut, så att GM hade hela bilden klar för sig, villka förutsättningarna var, säger Hägglund.

Bosse Adriansson
bo.adriansson@sr.se
0522-67 00 55

Jens Möller, Ekot

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista