Saab läggs ner

Oklart hur IAC i Färgelanda drabbas

I fredags kom beskedet att GM lägger ner Saab i Trollhättan. Och som en direkt följd av det beskedet meddelade underleverantören IAC i går att man kommer att varsla sina anställda på samtliga orter i Sverige.

IAC, som bland annat tillverkar instrumentpaneler till Saab, drabbas hårt av Saabs nedläggning. Företaget, som i dag har cirka 1 000 anställda i Färgelanda, Göteborg och Skara, hade redan mer än halverat sin personalstyrka sedan krisen slog till.

IAC:s Sverigechef Marcus Nyman vill inte ge några konkreta besked om hur det här slår mot Färgelanda, men han utesluter inte att hela fabriken försvinner.

– Det kan innebära att vi måster se över vår produktionsstruktur och jag vill inte utesluta framtida konsolideringar. Men i nuläget kan jag inte gå in på det i detalj, säger Marcus Nyman.

IAC har flera kunder än Saab. Eftersom man under en period har sett att personbilstillverkningen kan komma att minska kraftigt har man allt mer fokuserat på den tunga fordonsindustrin, till exempel Volvo Lastvagnar - en inriktning som har gått bra, enligt Nyman. Men nedläggningsbeslutet slår ändå mycket hårt mot IAC.

– Fortfarande är ju saab en väldigt viktig kund för oss. Den strår för 15 % av den totala omsättningen på 2 miljarder så det är ju inget vi kan bortse ifrån, säger Nyman.

På måndag kommer personalen att få veta hur många och vilka som varslas. Men beskedet lär inte komma som nån chock.

– Vi informerade redan förra veckan vad en nedläggning av Saab skulle innebära för oss. Så det är ingen nyhet för personalen, säger Marcus Nyman.







Susanne Nobel
susanne.nobel@sr.se
*0522-67 00 25

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista