Bilindustrin

Hotet känns för underleverantörer

Precis före Lears beslut varslade IAC Group, som tillverkar bilinredning och instrumentpaneler, 159 anställda med Saab-koppling. Dessförinnan varslade Premier i Trollhättan drygt 100 anställda om uppsägning.

– Vi försöker göra allt vi kan för att hitta utvägar för vår verksamhet, beroende på vilka beslut det blir. Vi hoppas på ett positivt beslut ute på Saab, men vi har förberett oss för att det även kan bli negativa beslut, säger Peter Fihn, vd på teknikkonsultföretaget Centaur Segula Tech AB.

– Skulle det hända något skulle vi nog kunna hitta jobb till de anställda i Trollhättan. På annan ort eller inom annan verksamhet i området, tillägger han.

Centaur Segula Tech är med och utvecklar framtida bilmodeller och motorteknik för Saab Automobile och har ett 80-tal anställda i Sverige, varav en femtedel i Trollhättan.

En eventuell avveckling av Saab Automobile tror han kommer att ta lite tid.

– Vi måste vara beredda på den avvecklingstid som det blir och då försöka hitta nya utvägar och kunder.

Hur lång tid räknar ni med?

– Det är svårt att säga. Det kan bli vad som helst. Vi sitter inte direkt kopplade mot produktionen, utan mer mot den tekniska utvecklingen. Där finns lite längre ledtider än inom produktionen, säger Peter Fihn.

Liksom flera av de andra Saab-leverantörerna ingår Centaur Segula Tech i en stor globalt verksam koncern. Totalt i världen har koncernen 7 500 anställda.

TT

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".