1 av 2
2 av 2
Arenan stängdes efter raset. Foto: Marie Hedlund/SR Väst
Vänersborg

Arenajobbare klagar på kommunen

Fyra byggföretag som har utfört jobb på Arena Vänersborg har fått ett reklamationsbrev från Vänersborgs kommun, efter att delar av taket rasade in i lördags. Tre av företagen har inget med takbygget att göra.

– Jag tycker det är oproffessionellt agerat, vi har ju absolut inget med taket att göra. Att de blandar in oss är en gåta, säger Leif Andersson, säljare och ansvarig för området Väst hos företaget Aluminiumsystem AB, Alab.

Alab har bland annat levererat bland glasfasaden till entrén och inga av deras produkter sitter i taket, enligt Leif Andersson.

Inte heller Trollhättans bygg- och industritjänst, som också fått ett brev, har byggt något på taket.

– Vi kan inte av något skäl förstå varför det här berör oss, vi har inte arbetat med detta taket utan gjort andra arbeten, säger Christer Klint som är vd på Trollhättans bygg- och industritjänst.

Just nu utgår Vänersborgs kommun och deras försäkringsbolag att raset beror på tunga snölaster och att skadorna därför täcks av försäkringen.

Men det pågår en utredning som ska ta reda på varför cirka 100 kvadratmeter av arenataket rasade och det är i förebyggande syfte som kommunen skickat ut reklamationsbrev till några av byggentreprenörerna.

Skulle det under resans gång visa sig att det inte är ett försäkringsärende, då blir det frågan om att reklamera brister i byggnationen. Och då åligger det oss att, inom skälig tid, göra en sådan här reklamation efter det att skadan har inträffat, säger kommunjuristen Andreas Billock.

Fyra byggföretag har fått ett brev. Stålab, som byggt taket, fick brevet först. Sedan har även Backgårdens Bygg, Aluminiumsystem AB och Trollhättans bygg- och industritjänst fått ett. Men de senare tre har inte haft med taket att göra.

– Vi har konsulterat vårt juridiska ombud och vill gardera oss genom att reklamera även de som inte direkt haft med själva taket att göra, säger Andreas Billock.

Men både Christer Klint på Trollhättans bygg- och industritjänst, och Leif Andersson på Alab anser att kommunen kunde undersökt bättre vilka företag de skickat reklamationen till.

– Jag förstår att de inte är i någon rolig situation, men jag tycker att de bör ha tagit reda på vilka som varit inblandade och eventuellt ansvariga för den biten då, säger Leif Andersson.

– Ska man vara lite kritisk så tycker jag att de borde ha skaffat lite bättre information om vilka de skickat brevet till, men samtidigt så förstår jag honom, säger Christer Klint.







Marie Hedlund
marie.hedlund@sr.se
0522-67 00 25

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".