Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Saab

Antonov gäst hos Saab

Spykers vd Victor Muller i SAAB:s monter på bilsalongen i Geneve på tisdagen. Foto: Karin Olander TT / Scanpix

Både den nye ägaren och den avhoppade köparen fanns med på Saab Automobiles nystart på bilmässan i Genève. Dessutom dök den omtalade ryske finansmannen Vladimir Antonov upp - ivrigt uppbackad av Spykers vd Victor Muller.

När gruppen med svenska journalister fick vänta på intervjun med Victor Muller satt Vladimir Antonov strategiskt bakom en glasdörr i Saabmontern. Men han ville inte stanna och prata.

-- Jag är här som en vän till Victor Muller, sade han och skyndade iväg.

Victor Muller gör allt för att försvara Antonov. Spykers vd, som är energisk, nästintill forcerad när han utan avbrott pratar om Saabs fantastiska möjligheter, blir riktigt irriterad när frågorna handlar om Antonovs bakgrund. Han ifrågasätter om General Motors gjorde sin läxa när de tvingade bort ryssen som ägare i Spyker. Anklagelserna om samröre med maffian och penningtvätt är falska, anser Muller.

Antonov har enligt egen utsago lånat ut pengar till Muller för köpeskillingen, men Victor Muller fortsätter att tiga om varifrån pengarna kommer.

Han vill hellre prata om Saabs affärsplan, än frågetecken kring finansieringen.

– Vi har andra fiskar att steka. Det är ett mirakel att vi är här, vi var så här nära döden, säger han och visar med fingrarna.

Presskonferensen för det egna märket Spyker hade större publik än vanligt.

– Saabaffären har haft den effekten. Intresset för Spyker har ökat enormt, säger Victor Muller.

Mitt emot Spyker finns en annan tillverkare av exklusiva sportbilar - Koenigsegg.

Christian von Koenigsegg tittade både på Spykers bilar och på Saab, bolaget som han kunde ha blivit ägare till om han inte hoppat av hela affären i november. Saabäventyret kostade runt 80 miljoner kronor enligt Koenigsegg.

-Vi lade grunden till affären, så ur ett samhällsekonomiskt perspektiv var det inte bortkastat. Det finns inga hard feelings mot Spyker, säger Christian von Koenigsegg.

Saabs framtid ska säkras genom att bolaget ska bli lönsamt vid lägre volymer. Break even ska ligga runt 80 000 är Mullers plan och det ska gå att nå 2012.

– I nuvarande plan finns varken fabrik i Kina eller Ryssland. Men Kina kan bli aktuellt i framtiden, säger Victor Muller.

Först under vecka tolv kan produktionen i Trollhättan starta igen. I orderboken finns drygt 2 000 beställningar, berättar Saabs vd Jan Åke Jonsson.

För att klara av att stå på egna ben, utan GM, behöver Saab anställa folk inom bland annat finans- och försäljning.

– Det handlar kanske om 100-150 nyanställningar, bland annat en finanschef, säger Jan Åke Jonsson.

TT

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".