Flytdockan en förlustaffär

Än så länge ligger den kvar det skrotfärdiga flytdocka som sökt nödhamn vid Bohus Malmön. Men fallet med flytdockan från Norge, som var tänkt att smältas ner som stålskrot, är en riktigt dålig affär för ägarena. Med hela tiden växande miljonförluster.
Det var tänkt som en smart affär. Norska Drammens Slip & Verkstad innanför Oslofjorden hade gått i konkurs och det lettiska smältverket i hamnstaden Liepaja på samma breddgrad som Kalmar på andra sidan Östersjön, hade kommit över den gamla flytdockan riktigt billigt. Etthundra meter lång och fem meter hög. Ettusenetthundratjugo ton prima stålskrot. Det var bara att bogsera hem skrället och skära upp det. En bra affär. Trodde man på det lettiska smältverket i somras. Det var då det. Flytdockan blev ju en sjunkdocka. Först hela hösten på Sydkoster. Och nu sedan snart två veckor vid Bohus-Malmön. Ingen vill ha den. Sjöfartsverket sätter stopp för vidare bogsering. Flytdockan kan gå till botten när som helst. Vilket skrotvärde kan då drygt etttusen ton stål ha? Cirka en miljon kronor, uppger branschföretaget Stena Metall i Göteborg. Men det kostar flera hundra tusen kronor att skära upp flytdockan och ta tillvara skrotet för nedsmältning. Och först och främst måste den ju bogseras cirka 600 sjömil hem till Lettland. Hur det nu ska gå till. Och nu säger flytdockans lettiska ägare, genom smältverkets kontaktman Abi Zhiv, till Radio Väst, att hela historien hittills kostat sex miljoner kronor. För några dagar sedan uppgav samme man fyra och en halv miljoner. Vad som än är sant är flytdockeaffären en helt omöjlig ekvation. Och en katastrofalt dålig affär. För alla parter. Jan Gustafsson
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".