Problem med mörkerflygning för JAS 39 Gripen - F7 är undantaget

Under de två senaste åren har flygvapnet inte kunnat öva för fullt med Jas Gripen-planen när det är molnigt eller mörkt. Anledningen är att planet har ett problem med sin huvuddator.
Men det här gäller inte Skaraborgs flygflottilj F7 Såtenäs. Informationschefen Håkan Brarndt säger till Sveriges Radio Väst att de fortsätter att flyga i mörker som de gjort hela tiden.

F7 är den flottilj som flygit JAS 39 Gripen längst, i tio år. Det innebär att planen på F7 är av en äldre modell och därför har de inte de datafel som rapporterats från andra håll, säger Håkan Brandt till Sveriges Radio Väst.


På andra flottiljer har flygvapnet under de senaste två åren inte kunnat öva för fullt med Jas Gripen-planen när det är molnigt eller mörkt. Anledningen är att planet har ett problem med sin huvuddator. Dokument som Sveriges Radios Ekoredaktion har tagit del av visar att alla datorskärmar i flygplanet har slocknat under flygning vid minst ett tiotal tillfällen. Det gör att piloten inte vet om han flyger framåt, uppåt eller nedåt och då får svårt att navigera därför har försvarsmakten infört flygbegränsningar för Jas- Gripen när det är molnigt eller mörkt.


F7 Såtenäs har inte drabbats av de här problemet och därför fortsätter man att flyga i mörker och mulet väder som man gjort hela tiden säger Håkan Brandt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".