Saab

Saab vill sälja sin kunskap

När Saab nu står på egna ben så visar det sig att det finns mer kunskap inom företaget än vad de själva behöver. Därför erbjuder Saab sina tjänster till andra företag.

– Vi tittar ju på olika alternativ nu för att utnyttja den kompetens som vi besitter. Det kan vara i olika typer av partnerskap, säger Martin Larsson som är chef för nya affärsområden på Saab.

När Saab fanns inom GM så byggde Saab upp vissa avdelningar som jobbade mot hela GM. De här avdelningarna skaffade sig en mycket god kunskap om till exempel bränslesystem, bromssystem, fyrhjulsdrift och hur man bygger en cabriolet. Dessutom finns det en överkapacitet i till exempel karossfabriken som skulle kunna utnyttjas av andra.

Nu hoppas Saab att denna expertis ska anlitas av andra företag och det pratas till och med att Volvo kanske kunde vara intresserade.

Om Saab har pratat med Volvo vill inte Martin Larsson säga men det finns en del företag som Saab redan diskuterar med:

– Vi jobbar ju med och har kontakt med en del olika företag, sedan hur snabbt det går det får vi återkomma till när vi vet mer konkret vilka områden vi kan jobba inom, säger Martin Larsson.

– Det självständiga Saab måste ta tillvara på alla möjligheter att tjäna pengar för att kunna visa vinst, men Saab ska ändå inte bli en konsultfirma eller en underleverantör, säger Martin Larsson.