Volvo ökar i USA

Volvoredovisade på tisdagen ett lyft med 16,6 procent för bilförsäljningen i februari i år jämfört med samma månad i fjol, enligt försäljningssiffror justerade för säsongsvariationer. Därmed har Volvos försäljning i USA ökad 16 månader i rad.

Totalt steg försäljningen till 10 157 sålda fordon i USA i februari i år, vilket kan jämföras med en februariförsäljning i fjol på 8 711 sålda fordon, enligt en sammanställning gjord av Reuters. Under årets två första månader har Volvo därmed sålt 20 442 fordon i USA, en uppgång med 11,6 procent jämfört med samma tvåmånadersperiod i fjol. Återigen var det stadsjeepen XC90 som var motorn i uppgången. Enligt Volvos ojusterade siffror ökade försäljningen av XC90 med drygt 148 procent till 2 627 sålda fordon i februari i år jämfört med samma månad i fjol. Bra gick även modellen S40, som ökade med 16,2 procent till 1 606 sålda fordon. Storsäljarna S60 och XC70 föll samtidigt med 10,2 procent till 2 594 respektive 5,2 procent till 1 013 sålda exemplar. I Kanada och Mexiko ökade Volvos februariförsäljning med en halv procent och 26,3 procent.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".