"Det kan vara svårt att lägga ned Bohusbanan"

Det är inte så lätt att lägga ner Bohusbanan om Banverket skulle driva genom en nerläggning - Bohusbanan skyddas av en karenstid på tre år. Banverkschefen i Göteborg har ju sagt att det är Banverket och inte kommunerna och regionen som beslutar om banan ska läggas ner.

Men nu påminner Magnus Sandgren om en regel som gör det mycket svårare för Banverket att göra så. Magnus Sandgren är inte bara lokförare och järnvägsvän, han är elingenjör och signaltekniker, rådgivare vid lokinköp med mera. Och regeln det gäller talar om att om Banverket ska dra in på underhållet, så ska trafiken vara av ”endast obetydlig omfattning”. Och sen kommer det: från det att Banverket drar in underhållet på en bana, så ska det gå tre år innan man får riva upp spåren. Den här regeln finns i näringsdepartementets förordning om statens spåranläggningar. Formellt sett så underhålls ju Bohusbanan, även om många klagar på underhållet. Om Banverket skulle dra in underhållet nu genast, så måste spåren ligga kvar i tre år till 2007.

Hela bråket gäller vägbroarna för nya E 6-an vid Skee - som kostar så mycket att vägverk och banverk vill lägga ner järnvägen. Och de broarna blir aktuella att projektera och bygga långt före 2007. Att treårsregeln verkligen gäller visas av ett rättsfall som gällde en smalspårig museijärnväg vid Västervik - där la vägverket en vägbank tvärs över spåren och stoppade de små ångloken. Men efter sju års kamp, så vann den ideella föreningen över vägverket. Det blev en bro över järnvägen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".