Lång väntan mellan beslut och verkställande

Vänersborgs kommun är näst sämst i Västra Götalandsregionen på att verkställa beslut enligt Socialtjänstlagen, SOL.

I en rapport som Länsstyrelsen nyligen presenterade framkom att 10 personer fått positiva beslut när det gäller stöd från en kontaktperson eller en kontaktfamilj men besluten har inte verkställts från kommunens sida.

Länsstyrelsen anser att den långa väntetiden är orimlig. Istället borde kommunen avslå ärendet så att rättssäkerheten tryggas och den enskilde får möjlighet att överklaga beslutet. Sex av de tio ärendena i Vänersborg är idag över tre månader gamla.

- Kommunerna måste arbeta mer aktivt för att besluten skall kunna verkställas. Bland annat genom att mer aktivt söka upp folk som vill arbeta som kontaktpersoner, säger Maria Björklund som är socialkonsulent hos Länsstyrelsen.

- Det är orimligt och oacceptabelt att kommunerna dröjer länge med att verkställa besluten. Det finns ingen utväg för kommunerna. De skall tillgodose behover och inte som idag låta den ensilde vänta, avslutar Björklund.

Även funktionshindrade personer har fått vänta länge visar en rapport från förra året från Länsstyrelsen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".