Saab

BMW gillar Saabs affärsplan

Saabs affärsplan har varit en väl förborgad hemlighet, men när BMW ville göra affärer fick de ta sig en titt. Och de gillade vad de såg.

– Vi vill veta vem vår kund är och hur deras affärsplan ser ut, nu har vi sett Saabs affärsplan och känner oss trygga med att skriva på kontraktet och leverera motorerna, säger BMWs försäljningschef Ian Robertson.

Enligt Saabs VD Jan Åke Jonsson har BMW fått tillgång till all ekonomisk information som de har bett om.

– Vi har haft väldigt konstruktiva diskussioner och samarbete och de uttrycker stort förtroende för vår framtid.

I och med dagens kontrakt blir Saab en av BMWs större kunder. Jan Åke Jonsson talar om att det totalt kan innebära en leverans på ett par hundra tusen motorer. Hur mycket ett sådant här kontrakt är värt får vi inte veta. Men motorn är tänkt att göra debut 2012 i den nya 9-3an. 

Saab är den första fullt utvecklade biltillverkaren med eget bilmärke som köper motorer av BMW och därför ser försäljningschef Ian Robertson på dagens händelse som början till ett nytt skede även för dem.