Pontus Berg och Julia Johansson på Hovhultsskolan gillar dataspelet Rutiga familjen. Foto: Kristina Stulken/SR Väst.
Utbildning

Dataspel hjälper matematikelever

En familj vid namn Rutiga familjen har hjälpt eleverna på Hovhultsskolan i Uddevalla att bli bättre på matematik. För i februari i år hakade två av skolans klasser på matematikprojektet Rutiga familjen.

Det är inte vilken familj som helst, utan ett dataspel som ska hjälpa eleverna att lära sig mer om matematik.

– De blåa är negativa och de röda är positiva, förklarar Julia Johansson  som går i femte klass.

Hon syftar på de olika små rutorna i spelet. Spelet, som är utvecklat av Lena Pareto på Högskolan Väst, ska lära eleverna att lösa matteuppgifter och problem, men utan några siffror.

Istället är det rumsligt tänkande som ska hjälpa eleven att få en djupare förståelse för positiva och negativa tal och de olika räknesätten.

– Man ska försöka få bort alla för att få poäng, säger Pontus Berg, som tycker om att spela spelet.

Sedan projektet med Rutiga familjen drog igång har deras lärare Helen Eksell märkt av en förbättring av klassens matematikkunskaper.

– Det är någonting med spelet som gör att eleverna förbättrar sig i matematik. Jag kan inte svara på vad det är, men det är ett spännande verktyg och ett komplement till den vanliga matematikundervisningen, säger Helen Eksell.

Innan eleverna började spela spelet fick de göra ett förtest, och par månader senare gjordes ett liknande test igen, då med ett mycket bättre resultat.

– Klassen har förbättrat sig avsevärt under spelets gång, säger Helen Eksell.

Kristina Stulken
kristina.stulken@sr.se
0522 - 67 00 25

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".