Sjukvård

Fortfarande segt på sjukvårdupplysningen

Det har gått snabbare att komma fram till Sjukvårdsrådgivningen i år. Men det tar fortfarande för lång tid.

Hittills i år är den genomsnittliga väntetiden fem och en halv minut.

Målet är att 90 procent av samtalen till 11777 skall besvaras inom tre minuter. Det är Sjukvårdsrådgivningen en bra bit ifrån att uppnå.

Bara hälften av dem som ringt har fått svar inom tre minuter, i juli bara var tredje. Det framgår av en rapport från Primärvården.

Men det har gått åt rätt håll. Jämfört med 2009 har det gått att komma fram snabbare på 1177 i år. Vänetiden har pressats ner med i genomsnitt två minuter.

Sedan i våras erbjuder Sjukvårdsrådgivningen att en sjuksköterska ringer upp om väntetiden beräknas bli mer än 15 minuter.

De allra flesta samtalen gäller medicinsk rådgivning, men det finns de som som ringer för att till exempel ta reda på vilken vårdcentral de är listade på.

40 procent av dem som vill ha medicinsk rådgivning är under 20 år. Bara var tionde är över 70 år.

Bosse Adriansson

bo.adriansson@sr.se

0522 - 67 00 55

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista