1 av 2
Mary Alchafye. elev på Kronan i Trollhättan, får studiehandledning på sitt modersmål. Foto: Elisabeth Cederblad/SR Väst.
2 av 2
Eva Dahl.
Trollhättan

Svårt att ge stöd till elever från andra länder

Elev: "Han hjälper oss"
1:33 min

Skolelever med ursprung i andra länder får inte det stöd på sitt modersmål som de har rätt till i skolan. Det visar en genomgång som Skolinspektionen har gjort. 
På Kronan i Kronogården i Trollhättan finns språkstöd för alla elever, men ändå hade mindre än 40 procent av eleverna behörighet till gymnasiet när de gick ut nian i våras.

På Kronan har fem procent av eleverna svenskt ursprung. Av de elever som gick ut nian i våras räknades nästan en tredjedel fortfarande som nyanlända.

Rektor på skolan, Eva Dahl, säger att det inte är så konstigt om många elever inte får godkända betyg:

– Självklart är det jättesvårt att komma till Sverige när man är 15 år och inte har någon skolbakgrund, kanske är analfabet och behöver ta till sig ett skriftspråk, då är det självklart svårt att nå målen.

En undersökning som Skolinspektionen presenterat, visar att svenska skolor ofta brister i att ge särskilt stöd i elevernas modersmål. Av 42 undersökta förskolor och grundskolor hade alla någon brist i stödet till elever med ursprung i andra länder.

19 av 21 grundskolor klarade inte av att uppfylla kravet på studiehandledning på elevernas modersmål.

Studiehandledare hjälper eleven att tolka och förstå undervisningen genom att finnas med på lektionerna. På Kronan i Trollhättan finns drygt två heltidstjänster i studiehandledning, 150 procent i arabiska och resten är timanställd personal i romani, somaliska, albanska, persiska och dari.

Alla 85 elever som behöver studiehandledning får det i ett eller flera ämnen, men så gott som alla skulle behöva mer än de får.

– Vi behöver mer studiehandledning, men det är svårt att rekrytera personal med rätt kompetens, säger rektor Eva Dahl.

Däremot är det inte en fråga om att skolan har för lite pengar.

– Vi har en resursfördelningsmodell i Trollhättan där vi som skola har lite extra elevpeng, särskilt till elever i behov av särskilt stöd. Så vi har pengar och det handlar mycket om hur vi använder dem.

Elisabeth Cederblad
elisabeth.cederblad@sr.se
0522-67 00 25

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".