Saab 9-4X, den senaste bilen från företaget. Foto: Saab Automobile AB
Saab

Britterna väljer bort Saab

”Nyckeln är nya produkter”
1:35 min

Saabförsäljningen hade en viss uppgång i november men försäljningen i år ligger långt efter prognoserna. Flera av Saab Automobiles viktigaste marknader har inte levt upp till förhoppningarna.

I Storbritannien är det nya produkter som är nyckeln till den brittiska marknaden. Det tror i vilket fall Luke Gordon på Cambridge Saab i Storbritannien.

2007 såldes 20 000 bilar i Storbritannien, men sedan dess har försäljningen stadigt gått nedför och i år väntas försäljningen bli 5 000 bilar.

Men små tecken på en uppgång från låga siffror finns trots allt: i oktober i år såldes 377 bilar jämfört med samma period förra året.

Enligt Carl Donnaly på Bay Horse Motors i Blackburn börjar kunderna nu återvända:

– Förtroendet för produkten kommer tillbaka och folk vet att företaget återigen är starkt och går som vanligt.

På Cambridge Saab säljs bara ett bilmärke och där har man överlevt på begagnatmarkanden. Luke Gordon säger att inför nästa år måste det ske en förändring från Saabs sida.

– Vi hoppas på att de ska ge några bra erbjudanden. Om de inte gör det blir det väldigt, väldigt hårt arbete, säger han.

Jörgen Winkler
Evelina Myrbäck
0522-67 00 25

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".