Farligt att vara mopedist

2004 kan vara på väg att bli det svartaste ”mopedåret” på länge. Redan före halvårsskiftet har lika många mopedister omkommit som under hela förra året.
-Att åka moped är bland det farligaste man kan göra, säger Vägverkets trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall.

Fram till i fredags har elva personer dött i mopedolyckor i år, enligt verkets preliminära statistik. Det är exakt lika många som under hela 2003 och fler än under 2000 och 2001.
Om vårens utveckling fortsätter kommer lika många personer att dö i mopedolyckor i år som för 15 år sedan. Detta trots att antalet omkomna i trafiken i stort minskat rejält jämfört med början av 1990-talet.
Gunnar Öijvall, vd för Moped- och motorcykelbranschens riksförbund, hoppas att vårens ökning av antalet döda i mopedolyckor är en tillfällighet.
-Det är för tidigt att ha en bestämd uppfattning. Vi får se vad som händer under det andra halvåret. 
I början av 1970-talet dog cirka 100 personer per år i mopedolyckor, enligt Vägverkets statistik. Hjälmtvånget som infördes i slutet på det decenniet och mopedens minskade popularitet under 1970- och 80-talen gjorde att antalet omkomna minskade dramatiskt fram till i början av 1990-talet. Men när den så kallade EU-mopeden kom för några år sedan tog försäljningen åter fart med ett växande antal skadade som följd.
Under 2002 skadades, enligt statistik från Försäkringsförbundet, 2 746 personer i mopedolyckor, vilket är en ökning med 134 procent jämfört med 1998.
-Jag tror att även antalet omkomna kommer att öka, säger Vägverkets trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall. 
-Många föräldrar vill inte att deras barn ska åka moped. Jag tycker att samhället bör stötta dessa föräldrar och säga att de agerar klokt om de lyckas övertyga sina ungdomar att inte skaffa moped. Jag skulle själv försöka förhindra att mina barn gjorde det. Risken att dö i trafiken är tio till femton gånger så stor för en mopedist som för någon som åker bil, påpekar Claes Tingvall.
-För att minska risken något kan föräldrarna se till att deras barn bara får åka moped på vissa vägar och att de självklart bär hjälm, säger Claes Tingvall. 
Häromåret presenterade Vägverket en djupstudie av 58 fall med omkomna mopedister under åren 1997-2002. Enligt undersökningen bar fyra av tio inte hjälm och av dem som gjorde det hade nästan hälften spänt fast den så dåligt att de tappade den vid olyckan. Om alla hade använt hjälm och spänt fast den korrekt skulle 17 av de 58 omkomna ha överlevt, enligt studien. Men branschförbundets Gunnar Öijvall menar att det är förenkla för mycket att säga att det är farligt att åka moped.
-Det beror situationen. Men självklart är alla oskyddade trafikanter utsatt för större faror än skyddade.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista