Foto: Jörgen Winkler/SR Väst.
SAAB

Saab bygger egen plattform

"Det kostar flera miljarder"
1:16 min

Saab har nu planer på att ta hem produktionen av 9-4X och lösningen heter Fenix, företagets egen plattform.

– Den arkitektur vi tar fram nu ska vara basen för en 9-3 bil, en 9-5 bil, men också en högre bil, en SUV eller 9-4X, säger Saabs tekniske chef Mats Fägerhag.

Men att se 9-4X byggas i Trollhättan kan dröja ända till att nästa generation tas fram eftersom den helt nya modellen idag byggs i GM:s fabrik i Mexiko. Naturligtvis på en GM-plattform. Precis som resten av Saabs bilar gör idag.  

Men när den nya generationens 9-3 rullar ut från fabriken i oktober nästa år är den byggd på Saabs egen konstruktion, och efter hand ska de andra modellerna fasas över till att byggas på den egna plattformen vilket inte bara, enligt Mats Fägerhag, är mer ekonomiskt, utan gör också att Saab kan bygga bilar som är just mer "Saab".

Tanken på att ta fram en egen plattform föddes redan 2009, enligt Mats Fägerhag, en inte helt blygsam investering.

- Det kostar flera miljarder, säger han.

Vad är en plattform?

I dag bygger Saab sina bilar på tidigare ägaren GM:s plattformar, det vill säga den delen av en bil som utgör underrede, hjulupphängning och motorfästen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".