1 av 2
En litauisk lastbil dras loss. Foto: Charlotte Andersson/P4 Väst.
2 av 2
Douglas Karlsson på Peab. Foto: Charlotte Andersson/P4 Väst
Norra Dalsland

Lastbil fast i 26 timmar

1:19 min

GPS och halka är förödande för lastbilstrafiken i norra Dalsland. Ett tiotal lastbilar, ofta från Östeuropa, har kört fast i vinter när de försökt sig på de snabbaste vägarna genom landskapet.

En ökänd sträcka är mellan Svanskog och Laxarby. Det är en grusväg med ordentligt branta backar.

I veckan har två lastbilar kört fast på den vägen. I dag fick Peab, som sköter väghållningen åt Trafikverket, dra loss det senaste ekipaget.

– Vi fick lös den här trailerdragaren från det första stället där den satt fast. Efter det skulle den ta sig upp för en backe men redan i början av backen började trailerdragaren att spinna på hjulen. Den tog sig inte framåt. Vi vågade inte dra den med traktorgrävaren utifall den skulle gå baklänges med alltihopa, säger Douglas Karlsson från Peab som ansvarar för vägunderhållet i norra Dalsland.

Lastbilen fick istället backa bakåt och Peab sandade en privat väg där lastbilen kunde backa upp. Men det krävdes hjälp av en bärgningsbil för att manövern skulle bli lyckad.

Trailerdragaren kommer från Litauen och det är svårt att kommunicera med chauffören eftersom det inte finns något gemensamt språk. Bärgningen av de utländska lastbilarna är ett stort problem eftersom chaufförerna inte har några pengar.

Bärgningsföretagen kräver betalning annars får lastbilen stå kvar. Den här gången blev det 26 timmar innan Trafikverket gick in med bärgning. Den lilla grusvägen, som är ökänd för sina backar, är inte byggd för den här sortens bil.

– De här bilarna har inget här att göra. Problemet är att de kör på GPS för att hitta genaste vägen mellan punkt a och punkt b. Det här är nionde eller tionde lastbilen den här vintern som sitter fast på någon av småvägarna, säger Douglas Karlsson.

Det gäller att hitta ett sätt att stoppa lastbilstrafiken. Ett sätt kan vara skyltar men det är inte helt säkert.

– Vi har andra vägar där det finns skyltar som varnar för branta backar och där det är förbud att köra med släp. Vi har lika stora problem på de vägarna för lastbilarna körs ändå oavsett skylt, säger Douglas Karlsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista