Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Vänersborg

Strid om reklamskyltar i Arena Vänersborg

Publicerat tisdag 1 februari 2011 kl 05.30
Blåsut: "Barnsligt"
(1:35 min)
Elitseriematch i Arena Vänersborg. Foto: Bengt Israelsson/SR Väst

Bandyklubbarna i Vänersborg strider om reklamplatserna i Arena Vänersborg. Största klubben IFK Vänersborg täcker över reklam som de andra klubbarna sålt och satt upp, vilket har lett till irritation.

Att IFK Vänersborg täcker över reklam när Blåsut och Vargön spelar upprör Lars Blomgren som är ordförande i Blåsut.

– Jag tycker det är barnsligt och dumt. I stället borde man agera för att reklamen kan bli en tillgång för hela bandyn. Det vill säga att de reklamintäkter man kan få är bara bra för det behövs mer pengar till arenan. Att IFK har ett större behov förstår jag, men jag tycker nog att det ska ges möjligheten för de andra klubbarna att sätta upp reklam, säger Blomgren.

Bakgrunden till debatten är rätten för IFK att täcka över den reklam som dom andra två bandyklubbarna, Vargön och Blåsut, har sålt. Beslutet är fattat av kommunens programgruppen för arenan – när bandyklubbarna inte själva kunde komma överens.

Men det är ett beslut som kan strida mot likställighetsprincipen, enligt jurister på Sveriges kommuner och landsting som P4 Väst har pratat med. För kommunen ska, enligt lagen, behandla alla invånare, grupper och föreningar lika.

I andra kommuner och arenor fungerar försäljningen på flera olika sätt. I bandyhallen i Lidköping till exempel säljs all reklam av elitserieklubben Villa Lidköping.

Sedan fördelas pengarna ut på alla bandyklubbar i staden enligt ett avtal klubbarna emellan. Där syns alltså samma reklam oavsett match – alla behandlas alltså lika.

Men IFK Vänersborg slåss för att ha rätten att täcka över reklam, annars hade IFK förlorat mycket pengar, enligt ordföranden Stig Bertilsson.

– Just nu är det så vitt jag vet bara ett företag som inte har valt att göra något avtal med oss, därför exponeras inte ju dem. Men om alla andra företag skulle få klart för sig att man kan ha reklam på våra matcher utan att betala skulle vi förlora miljontalskronor, kommenterar han.

Victor Jensen
victor.jensen@sr.se
0522-67 00 25

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".