Utbildning

Svårt att hitta modersmålslärare

1:32 min

Kommunerna har problem att hitta lämpliga lärare till modersmålsundervisningen, det som tidigare kallades hemspråk, i vissa språk.

Nahla Abdel i Trollhättan har två barn som fått modersmålsundervisning, men hennes erfarenheter är inte bra.

– De är inte kunniga de här läraren. De är inte lärare på riktig, säger hon.

I Nahla Abdels fall handlar det om arabiska. Men de språk som man har störst problem att hitta modersmålslärare till i Trollhättan just nu är urdu, romani och somaliska. Det säger rektorn för modersmålsenheten där Elisabeth Eriksson, som tillsammans med rektorskollegan Elisabeth Persson, försöker hitta lämpliga personer, till exempel genom kontakter med somalier, som i sin tur rekommenderar lämpliga personer.

– Men utbildade somalier som pratar svenska det går inte att få, säger Elisabeth Eriksson.

Trots att man alltså helst vill ha en god utbildad pedagog som kan både svenska och elevens modersmål, så måste man ofta nöja sig med den lämpligast möjliga, men obehöriga, läraren.

Enligt lag ska kommunen nämligen erbjuda modersmålsundervisning i ett språk om det finns minst fem barn som vill ha den.

– Om vi får få lämpliga personer som möjligt så är det bättre för eleverna än ingen alls, säger Elisabeth Eriksson.

Modersmål i fokus

Den 21 februari är den Internationella modersmålsdagen. Dagen, som utlystes av UNESCO 1999, firas för att lyfta fram språklig och kulturell mångfald.
(Skolverket)

Birgitta Andersson

birgitta.andersson@sverigesradio.se
0522-67 00 29

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista