Flytande motorväg ska minska trycket på vägarna

Planerna på en flytande motorväg mellan Vänern och Ruhrområdet i Tyskland håller på att ta fastare form.
Redan i sommar hoppas projektledaren Stig-Åke Svensson på att man ska kunna bilda ett konsortium och att man kan lägga ut beställningar på 6 kanalgående fraktfartyg.

Vägarna på kontinenten håller på att korka igen och drabbas av trafikinfarkt. De kan inte längre svälja trafiken.
I Sverige pågår det just nu förhandlingar om att bilda ett konsortium, som kan finansiera byggandet av 6 specialfartyg för rutten Kristinehamn vid Vänern via Trollhättekanal och Göta älv ned till Rotterdam och slutligen Duisburg i Ruhrområdet.
Fraktfartyg för kanal- och flodtrafik är i och för sig inget nytt. Det nya är, att de här fartygen ska frakta hela lastbilssläp, alltså långtradare förutom själva dragbilen, 48 trailrar på en gång. Och det brådskar med fartygsbeställningarna, om man ska kunna köra igång den här nya sjömotorvägen 2006.
Så fort konsortiet har bildats, förhoppningsvis redan i sommar, och med tillräckligt starka redare bakom, så ska fartygsbeställningarna läggas ut på något varv i Europa, säger projektansvarige Stig-Åke Svensson till Sveriges Radio Väst.
Det är EU som hejar på i kulisserna för att lägga över så mycket som möjligt av långväga transporter från vägarna till sjön, både av trafikmässiga skäl och av hänsyn till miljön. Enligt Stig-Åke Svensson blir en sjömotorväg ett klart lönsamt alternativ, eftersom det är nya vägskatter på gång både i Sverige och Tyskland.
Ylva Tjörnstrand

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".