Plastal är en av de underleverantörer som kommer allt närmare ett beslut om varsel. Arkivbild. Foto: Adam Ihse/Scanpix
Saab

Oro hos underleverantörer

Clepa: "Svårt att vända för Saab"
6:46 min

Inga varsel ännu, men de rycker allt närmare. Och att behålla Saab som kund är inte möjligt i längden om situationen inte förbättras.

Lars Holmqvist, vd för Clepa, de europeiska underleverantörernas organisation, tror att dödsrunan för Saab Automobile nu är skriven.

– Jag känner inte någon som i dagens läge skulle satsa pengar i Saab, säger han till P4 Väst.

Lars Holmqvist säger att det var väldigt optimistiskt av Victor Muller att ge sig in i en affär som många i branschen redan från början trodde var svår att genomföra.

Och han har svårt att se när produktionen på Saab kan komma igång igen.

– Inte förrän man hittar en långvarig lösning.

Per-Ewe Wendel, vd för Plastal, säger till P4 Väst att inga varsel kommer idag, men att de är allt närmare ett sådant beslut.

Andra underleverantörer som P4 Väst varit i kontakt med under dagen – Semcon, Techroi och i3tex – har alla gått flera månader utan betalning och Thommy Christensen, vd för Techroi, säger att tålamodet börjar tryta med Saab och det finns en gräns som blir kortare och kortare för varje dag.

Men Thommy Christensen tror inte de behöver varsla personal då de har andra kunder. Något brytande av kontraktet med Saab är inte på tapeten i nuläget i alla fall.

Från Semcons sida säger deras PR-manager Anders Atterling att något varsel inte är aktuellt i nuläget. De har redan börjat med omfördelning av sina anställda till andra kunder, det rör sig om 60 till 70 stycken.

Kontraktet med Saab kommer inte brytas ännu, men får de inte betalt så är det oundvikligt då man inte kan jobba utan att få betalt säger han.

Hos i3tex säger Tommy Tellskog, affärs- och kundansvarig, att man inte funderar på att bryta kontraktet och att man är optimistiska in i det sista.

Något varsel är inte aktuellt men börjar andra företag dra ur sina konsulter från Saab, då är det en varning om att det står riktigt illa till med Saab säger han till P4 Väst.

– Hoppet står nu till Antonov, det är den enda snabba lösningen, säger Christer Palm, ordförande för underleverantörernas branschorganisation FKG, till P4 Väst.

– Att gå i säng, som man tänkt göra, med Hawtai på så kort tid, lät som en utopi, säger Christer Palm.

Hur länge kan underleverantörerna vänta?

– Nu börjar man planera för varsel, säger Christer Palm.

Hur nära förestående är det?

– Det är nu.

Svenåke Berglie, som är vd för FKG, säger att medlemsföretagen lider, men att värsta drabbas trots allt Saab. Han har idag ingen aning om när produktionen på Saab kan vara igång igen.

– Jag vågar inte sia ens, säger Svenåke Berglie.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".