Saab

Holmqvist tveksam till Kinaräddning

1:20 min

Att kinesiskt kapital kommer in i Saab kan vara det som förstör Saabs chanser att få dom tillstånd som krävs av Europeiska investeringsbanken. Det anser Lars Holmqvist, vd för Clepa, organisationen för dom eruopeiska underleverantörerna.

Han tror att de andra stora biltillverkarländerna i EU blockerar dom beslut som kan rädda Saab:

--Det tror jag säkert att de gör, för det var inte meningen att de lån som Saab beviljades skulle gå till kinesiska företag, säger Lars Holmqvist.

Att Saab står stilla i brist på delar är förstås det mest akuta problemet. Man måste göra upp med alla underleverantörer för att få igång fabriken och tillverka bilar igen.. Men inte mindre akut är att få ut dom utlovade lånen från EIB och dessutom alla nödvändiga tillstånd för att förverkliga de affärer med kinesiska företag -Pang Da och Youngman- som ska rädda Saab på längre sikt.

Inte bara Saab utan även den svenska regeringen, väntar otåligt på besked från EIB. Lars Homqvist tror att det kan bli svårt:

– Saab har många svårigheter. Det första är att de inte kan använda lånepengarna för att finansiera löner etc, utan de ska enbart användas till forskning och utveckling av energisnåla och miljövänliga fordon, och det är ett ganska tufft krav.

--Det andra är att det är kinesiska företag. EIB ägs av de 27 medlemsländerna i EU, och dom har ingen lust att finansiera amerikansk eller rysk elller kinesisk verksamhet, säger Lars Holmqvist.