Saab

Kan Saab lyckas växla upp?

1:41 min

P4 Västs Bosse Adriansson har funderat kring hovrättens positiva besked till Saab. Detta är hans betraktelse om ett företag som lyckats tvärnita innan diket.

Saab:s köregenskaper håller. Företaget har balanserat på dikeskanten, sladdat i kurvorna, men är kvar på vägen. Saab har kört mot stupet, men tvärnitat i sista sekunden. Bromsarna har fungerat.

Under tiden har Victor Muller kört sitt rally världen över på jakt efter finansiärer. Nu återstår att se om han kan växla upp fabriken i Trollhättan och få Saab ut på raksträckan.

Tingsrätten och hovrätten har gjort olika bedömningar om huruvida Saabs varumärke har skadats. Med all respekt: Det är ingen juridisk fråga, det är en krass verklighet och svaret har bara bilköparna.

Jag frågade en Saab-chef när den nya 9-5-an visades förra året hur han tror att den typiske kunden ser ut. Han svarade en 39-årig arkitekt med en jämnårig tandläkarfru, bosatta utanför London.

När -eller är det fortfarande om- linan drar igång är det arkitekten och tandläkaren som avgör om det skall gå vägen, liksom lektorn i Pennsylvania, småföretagaren i Gislaved, barnfamiljen i Skövde och kanske den nyrike entreprenören i Shanghai. Vill de köpa en Saab? Vågar de?

Oavsett hur det går till slut skall de anställda på Saab ha tapperhetsmedalj för att pendlat mellan drömmar och mardrömmar i åratal och hela tiden trott på stadens stolthet, bilen som enligt företagets egen defintion vågar vara litet annorlunda. Fast lite ironiskt är det ju att samtidigt som hovrätten sagt ja till reparation, förlåt rekonstruktion, av Saab, så har tre fackförbund just ansökt om konkurs.

Men det hade varit ännu mer ironiskt om Saab kört i diket när företagets kanske mest spännande modeller hittills, världens bästa trollhättebilar, väntar på att rulla ut till tandläkaren i London.