P4 Väst granskar

Brist på kontroll höjer hyrorna

1:46 min

Den bristande kontrollen av Edshus målarfakturor slår direkt mot hyresgästerna och hyrorna. Trots att Edshus har en hårt ansträngd ekonomi visar P4 Västs granskning att den målarfirma som anlitats de senaste 16 åren haft fria tyglar när lägenheterna målas om.

– Det är naturligtvis illa att hyresgästerna har fått betala 1 000 kronor extra per år och lägenhet, för det underhåll man kunde gjort effektivare, säger Peter Lang, på Hyresgästföreningen.

Vd Lars-Olof Edsberger attesterar fakturorna men kan inte garantera att de fått arbete utfört för alla timmar de betalt för.

– Garantera är ett starkt ord, men jag har ingen anledning att tro att vi betalt för timmar som inte utförts.

Granskningen av fakturorna från målarfirman visar att det ofta tar fyra till fem veckor för att måla om en tvårumslägenhet vilket är dubbelt så lång tid som det borde ta.

Det säger fem olika målare som vi pratat med. Ett räkneexempel visar att skillnaden mellan det Edshus betalar och det våra experter menar är rimligt, motsvarar  mer än hela förra årets hyreshöjning för alla Edshus hyresgäster.

När Edshus lägger ut underhållsjobb läggs ofta ut av fastighetsförvaltaren, Olle Eriksson, som gör en muntlig överenskommelse med hantverkarna. Han har inga givna begränsningar för hur lång tid det får ta eller vad det får kosta.

När ett jobb drar ut på tiden av olika anledningar, görs en muntlig avstämning. Däremot skrivs inga avvikelserapporter där det går att följa upp vad som egentligen gjorts.

Och Edshus kunde sköta underhållat bättre tycker hyresgästen Johanna Lindroth. Hon säger att toaletten i hennes lägenhet stått och runnit sen hon flyttade in för ett år sen.

– De kommer relativt fort men problemet var inte löst efter att de lagat det, säger Johanna Lindroth.

Man vad kan man göra åt det?

– Man kan ju börja att se efter vad hantverkarna faktiskt gör. Det är ett steg i rätt riktning.