Saabs konkurs

Striden om konkursboet går vidare

Striden om Saabs konkursbo kan vara slut innan månaden är till enda. Då hoppas i alla fall konkursförvaltarna ha en lösning. Samtidigt avlöser delegationer från de olika spekulanterna varandra. P4 Västs bilindustrireporter sammanfattar nu läget.

Kinesiska Youngman verkar vara den spekulant som kommit längst i processen att köpa konkursboet och företaget ska ha lagt ett startbud på cirka 3 miljarder kronor. Youngman förhandlade ju om ett delägarskap i Saab Automobile långt innan konkursen och kan därför bolaget väl.

Men det faktumet behöver inte enbart vara positivt.

Flera personer med god insyn i de tidigare förhandlingarna menar nämligen att Youngman många gånger har haft svårt att ta ett beslut och sedan stå fast vid det, något som kan försvåra ett köp.

– Det är dags för Youngman att visa att man kan hålla det man lovat, säger en källa.

Samtidigt är det turkiska investmentbolaget Brightwell på god väg att lägga ett bud på konkursboet, enligt styrelseledamoten Zamier Ahmed. Till sin hjälp har han bland annat Saabs tidigare chef Victor Muller.

Muller menar att Brightwell är ett bra alternativ och att de har störst förutsättningar att få ett godkännande av General Motors att bygga 9-5:an, något som Youngman inte har fått. Men samtidigt har GM uppgett att företaget inte är i förhandlingar, med någon Saabspekulant. Trots det har Zamier Ahmed vid upprepade tillfällen sagt att dialogen med GM är bra.

De frågetecken som finns rör dock i första hand den ekonomiska biten – det är oklart om Brightwell verkligen har de pengar som krävs för att starta upp Saab.

När det gäller indiska Mahindra & Mahindra har de fortfarande inte officiellt bekräftat sitt intresse för Saab. Uppgifter till P4 Väst gör dock gällande att man är väldigt intresserade och den indiska tidningen The Times of India rapporterar, med hänvisning till källor, att företaget har skrivit ett sekretessavtal med konkursförvaltarna och att man håller på att färdigställa ett bud.

Det som är osäkert med Mahindra är deras intentioner och deras framtidsplaner. Det finns information om att företaget är ute efter hela konkursboet, men eftersom man inte lämnat några officiella kommentarer är det svårt att veta.

Å andra sidan har koncernen över 140 000 anställda runt om i världen och helt klart den ekonomiska kapacitet som behövs för att Saab ska återuppstå som fågel Phoenix.

Oavsett utgång är en sak säker – om någon får intressent får köpa Saab kommer det bli en enormt tuff uppgift att återstarta företaget. Både ekonomiskt och tidsmässigt.