Uppåt för Volvo i USA

Volvo ökade sin försäljning i USA med nästan 7 procent under oktober jämfört med samma månad i fjol. Ökningen över året låg på knappa 3 procent och hittills i år har Volvo sålt drygt 116000 bilar i USA.

Biltillverkaren Volvos försäljning i USA ökade till 11 634 fordon i oktober i år jämfört med samma månad i fjol. Det visar siffror justerade för säsongsvariationer presenterade av nyhetsbyrån Reuters.
Under årets första tio månader har Volvos USA-försäljning därmed ökat med 2,9 procent till 116 256 fordon.
Enligt ett pressmeddelande från Volvos amerikanska dotterbolag, Volvo Cars of North America, lyftes försäljningen främst av framgångar för stadsjeepen XC90 och den nya S40-modellen. Försäljningen för XC90 ökade med drygt 19 procent till 3 718 fordon i oktober i år jämfört med samma månad i fjol. Den nya S40-modellens försäljning i oktober i år uppgick till 2 317 bilar, vilket kan jämföras med 833 bilar i försäljning för föregångaren i oktober i fjol. Övriga modeller tappade i försäljning, däribland S80, som föll med 23,7 procent till 1 042 bilar, och S60, som föll med 31,3 procent till 1 842 bilar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".