Foto: Björn Larsson Rosvall/Scanpix
Bilindustrin

Fortsatt ras för bilhandeln i Europa

Senaste halvåret har bilförsäljningen i Europa rasat. Kräftgången fortsatte i mars. Volvo Personvagnar hör till dem som tappade mer än genomsnittet.

Eftersom försäljningen av nya bilar är en mätare av hur ekonomin mår är det inte så konstigt att det rullar ut färre nya bilar på Europas vägar i spåren av skuldkris och finansoro.

I mars registrerades strax under 1,5 miljon nya bilar i EU och de tre Efta-länderna. Det är en minskning med 6,6 procent jämfört med samma månad i fjol enligt branschorganisationen Aceas statistik.

Första kvartalet var nedgången 7,3 procent.

Sämst går det i Sydeuropa. Bland de stora marknaderna utmärker sig Frankrike och Italien med tapp på 23,2 respektive 26,7 procent i mars.

I Sverige stannar nedgången på 3,3 procent.

På Europas största marknad, Tyskland, är det fortsatt god ruljangs i bilhallarna med en ökning på 3,4 procent i mars jämfört med samma tid 2011.

De tyska tillverkarna, med undantag för GM-ägda Opel, framstår också som vinnare i statistiken, tillsammans med Jaguar och Land Rover samt Nissan, Hyundai och Kia.

Volvo Personvagnar kan räknas till förlorarna och backade 9,7 procent på den europeiska marknaden i mars. Sett till hela kvartalet är minskningen inte lika stor utan hamnar på 6,4 procent.

Karin Olander
TT

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".