Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Saabs konkurs

Varför vill Mahindra köpa Saab?

Publicerat fredag 18 maj 2012 kl 06.30
Mahindra & Mahindras vice ordförande, Anand Mahindra till vänster, presenterar en ny bilmodell. Foto: AP Photo/Saurabh Das.

Indiska Mahindra & Mahindra är en av favoriterna att få köpa Saabs konkursbo. Men vad är det som lockar det multinationella företaget att lägga ner åtskilliga miljarder för att få Saab på fötter?

– Jag tror att Mahindra är intresserade på grund av att de är ett välutvecklat företag som producerar många olika typer av fordon och också elbilar. Mahindra är nog den som har största kapaciteten för produktion av elbilar i hela världen. Jag tror de gärna skulle vilja få ett fotfäste i Europa, säger Lars Holmqvist, tidigare vd för underleverantörsorganisationen CLEPA och med lång erfarenhet av fordonsindustrin.

Den indiska bilindustrin växer så att det knakar och likaså bilmarknaden i landet. Man har stora biltillverkare och Tata Motors är den största. Företaget äger bland annat märket Jaguar, som man köpte 2008. Och Indiens bilmarknad är intressant, säger Holmqvist.

– Det är en mycket spännande och växande marknad som håller på att utvecklas i rask takt med en tillväxt på kanske 10 eller 15 procent per år.

Saabspekulanten Mahindra är redan en enorm koncern med över 144 000 anställda runt om i världen och ägnar sig åt alltifrån försvarsindustri till att producera maskiner för jordbruket.

Företaget har en omsättning på svindlande cirka 100 miljarder kronor per år. Och pengar lär det behövas gott om i fall företaget ska kunna få Saab på fötter igen.

– Det krävs enorma summor, slår Holmqvist fast.

– Tidigare när bolaget var igång på något sätt trodde jag att det skulle kosta ungefär 10 miljarder att få det på fötter. Men det är antagligen mer idag. För nu har mycket gott förlorat i form av väldigt många människor som inte finns kvar och kanske också en del av marknaden. Men det är i den storleksordningen, säger Lars Holmqvist, som numera är styrelseordförande inom några underleverantörsföretag.

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".