Victor Muller, tre månader efter att Saab gått i konkurs. Foto: Victor Jensen/P4 Väst.
Saab

Muller tillbakavisar uppgifter

Spyker och Victor Muller ska nu ha gett sig in i leken kring Saab igen och vill förmedla licenser till Saab 9-5 till en ny köpare, enligt uppgifter. Men nu tillbakavisar Muller det.

Saabaffären går trögare än vad konkursförvaltarna har räknat med. Men konkursförvaltarna hoppas fortfarande på en affär innan sommaren.

Bakgrunden till att det har tagit längre tid är, enligt uppgifter, att det finns flera delar som är osäkra – saker som inte har med själva försäljningen att göra.

En eventuell köpare måste förhandla med många andra parter för att kunna starta en produktion.

Men nu ska, enligt uppgifter, Saabs tidigare ägare Spyker med Victor Muller i spetsen ha klivit in på banan igen med licensen till Saab 9-5 i rockärmen. Något som Muller själv nekar till.

Vad säger du om uppgifterna?

– Jag har inget att säga eftersom jag inte vet var detta kommer ifrån. Det är nya uppgifter för mig, skriver Muller till P4 Väst i ett sms.

General Motors stoppade licensen till den bilen när kinesiska Youngman skulle investera i Saab och det fick Saab att köra rätt in i konkursens kompakta bergvägg.

Men enligt jurister som nu har lusläst Spykers avtal med GM kan det finnas en öppning, uppger källor. 

– I licensavtalet med GM står det att Spyker har rätt att tillverka 9-5:an i Saabs lokaler fram till 2017, säger en källa, med insyn i avtalen, till P4 Väst.

Öppningen kan göra att GM skulle kunna förmås att släppa licensen eller att Spyker förlikas med GM, det vill säga får pengar av den amerikanska biljätten.

Efter att noggrant ha läst alla avtal har jurister kommit fram till att det kan vara möjligt för ett återuppstått Saab att tillverka 9-5 på underentreprenad av Spyker, uppger källor för P4 Väst.

Något som Lars Söderqvist, en av advokaterna som Spyker har anlitat, kommenterar så här till Svenska Dagbladet:

– Jag kan inte gå in på fallet specifikt, men det skulle kunna vara så att ett bolag har ett avtal där det står att man inte får överlåta det här avtalet till någon ­annan – men då skulle man kunna lägga ut något på underentreprenad – utan att komma i strid med avtalet, säger Lars Söderqvist till SvD.

Samtidigt är det oklart vad och hur mycket GM har att säga till om och uppgifter gör gällande att GM måste säga ja till att Spyker förmedlar licensen till någon annan.

– Därför tror jag inte att det här försöket kommer att fungera i praktiken, säger en källa till P4 Väst.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".