1 av 3
Konkursförvaltarnas presskonferens om Saabs försäljning. Foto: Sveriges Radio
2 av 3
Saabs bilfabrik i Trollhättan tas över av Nevs. Foto Cajsa Vingros Carlson/Sveriges Radio P4 Väst
3 av 3
Kai Johan Jiang, VD för Nevs i Saabfabriken. Foto Cajsa Vingros Carlson/Sveriges Radio P4 Väst
Trollhättan

Nevs gör Saab till elbil

Nevs vd Kai-Johan Jiang om Saab-affären
4:58 min

Elbilskonsortiet National Electric Vehicle Sweden köper Saab, Saab Automobile Parts ingår däremot inte i affären. Men prissumman talar man inte om.

– Den första produkten blir en vidareutvecklad Saab 9-3 för eldrift, säger Mattias Bergman, Nevs talesman.

– Saab har återuppstått, med fortsatt produktion i Trollhättan. De orden är härliga för mig att säga, säger Paul Åkerlund, kommunalråd i Trollhättan.  – Det här är en glad dag.

Åkerlund tycker också att miljöprofilen som Nevs har passar bra ihop med Trollhättan.

– Nu kör vi, säger Åkerlund.

Saab 9-3 blir elbil
Den första modell som Nevs planerar att utveckla ska alltså utgå från den befintliga Saab 9-3 och anpassas till eldrift med japansk teknologi. Lanseringen är beräknad till årsskiftet 2013/2014

– Den teknologi som i dag dominerar fordonsindustrin är inte hållbar, säger Mattias Bergman, talesman för Nevs.

Det är elbilar som gäller för Nevs, enligt Bergman. Han säger att det är två huvudmarknader som kommer att leda utvecklingen, USA och Kina.

– Men jag tror att vi från Kina kommer först, säger han. I dag finns 48 bilar per 1 000 invånare i Kina. Om det skulle vara samma antal bilar i Kina per person som det är i USA, då räcker inte världens resurser till.

– Vi har inget intresse av 9-5 eller 9-4X. Dels för att GM inte släpper tekniken men också för att dessa plattformar är för tunga för att tillverka elbilar av, säger Mattias Bergman. Vårt intresse ligger hos Saab 9-3.

Varumärkesfrågan olöst
När det gäller varumärkesfrågan vill ingen part kommentera den. Frågan är ännu inte löst. Men enligt Nevs sturelseordförande Karl-Erling Trogen är man överens om hur man ska komma fram till en gemensam lösning.

– Varumärkesfrågorna är omfattande och i avtalet har vi nöjt oss med att formulera en process för hur vi ska fortsätta förhandlingarna, säger Karl-Erling Trogen, styrelseordförande i Neva.

Rekryteringar
På frågan om rekryteringen svarar Trogen:

– Inledningsvis så kommer vi att rekrytera ingenjörer och ledning. Vi kommer också att få hjälp av japanska och kinesiska ingenjörer och utveckla ett bra samarbete med konsultbolag med före detta Saabanställda.

– Inledningsvis behöver vi anställa minst ett par hundra, men jag kan inte säga så mycket mer just nu, säger han.

Facken positiva
Unionen tycker att det är positivt att elbilskonsortiet köper Saabs konkursbo. Förbundsordförande Cecilia Fahlberg hoppas att beskedet kan innebära att de anställdas kompetens tas till vara.

– Nu finns möjligheter till en välbehövlig och positiv injektion i regionens näringsliv och dessutom i form av en framåtsyftande teknik. Unionen har redan tidigare lyft fram behovet av att Saab-medarbetarnas breda och gedigna kompetens tas till vara. Förhoppningsvis kan dagens besked vara ett steg i denna riktning, skriver hon i ett pressmeddelande.

Unionen kommer fortsätta att bevaka de fordringar medlemmarna har på konkursboet.

Fackförbundet IF Metalls förbundsordförande Anders Ferbe är nöjd med att ovissheten om Saabs framtid klarnar.

– Det känns spännande med en satsning på elbilar som i ett internationellt perspektiv ligger rätt i tiden. Vi har i Sverige allt för få elbilar i drift och är långt efter många länder. Med den satsning som nu görs öppnas sannolikt nya exportmöjligheter, skriver Ferbe i ett pressmeddelande.

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".