Karl Erling Trogen, till höger, är nöjd över att affären är klar

Nevs: Nu börjar det hårda arbetet

1:28 min

– Vi är mycket glada nu, det säger Nevs styrelseordförande, Karl-Erling Trogen till P4 Väst, men han tillägger också att  det är nu det hårda arbetet börjar.

Det har tagit sin tid, varför?
– Det har varit en mycket komplex affär, med många intressenter. Det har varit vår och konkursförvaltarnas ambition att göra affären så korrekt och bra som möjligt och det har vi gjort i mycket gott samförstånd under sommaren.

Det har tagit sin tid, varför?
– Saab är ett premiummärke och står för premium. Det är mycket viktigt för oss och vi har haft mycket goda och konstruktiva diskustioiner med Saab. Vi vill uttrycka ett tack till Saab för samarbetet med varumärket.

Vad har lett fram till lösningen?
–Det har legat i Saabs intresse och det ligger i vårt intresse att vi ska bidraga till att ytterligare stärka varumärket Saab. Att få använda saabvarumärke och gemensamt stärka ett redan starkt varumärke.

Nu börjar jobbet med att följa affärsplanen, hur mycket får det kosta?
– Det talar vi inte om men vi har finansiella resurser att genomföra affärsplanen.

Vilka aktieägare finns?
– Det är helt finansierat av Nevs, där ägaren är Kai Johan Jiang

Tidigare har Sun Investment nämnts? Var är de?
– Det viktigaste samarbetet med Sun har varit det tekniska samarbetet och det har vidareutvecklas. Vi för diskussionen med japanska och andra strategiska investerare som önskar deltaga.

Hur går det med rekrytering av ledningsgrupp?
– Totalt sett erbjuder vi nu anställning till ca 75 personer och några av dom ska ingå i managagement. Vi vill inte göra anställningsavtal innan vi har closingen klart, en del av dom är ledningspersoner.

Vad kommer att hända härnäst för eran del nu?
– Det bli rekrytering och etablering av managment men vårt huvudfokus blir att ta fram vår nya elbil. Och vi rekryterar prioriterat hur vi stödjer utvecklingen av den nya elbilen.

Finns det fler uppgifter kring elbile n?
–Ja, arbetet har påbörjats med utvecklingen av bilen och det är framför allt kinesiska och japanska ingenjörer som varit igång och arbetat och nu kan vi starta med ingenjörer i Trollhättan.

När kan elbilen producerats?
– Vår plan är vi ska lansera den årsskiftet 2013-2014

Hur tufft har det varit att genomföra affären?
– Det har varit en omfattande och komplex affär. Men jag är säker på att alla parter är nöjda och glada.

Köpeskillingen är betald?
– Den är erlagd kontant. 

Vilket belopp?
– Det har vi sekretessavtal på.

Bilarna kommer att namnges Saab men logotypen kommer inte användas?
– Gripen kommer vi inte att använda, vi vill utveckla vårt eget varumärke och bygga vår egen identitet. Saabnamnet är mycket starkt och har varit det viktigaste för oss.

Victor Jensen

Victor Jensen, P4 Väst

victor.jensen@sverigesradio.se
0522-67 00 64

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista